Biblioteka jako trzecie miejsce. Przykład bibliotek szkół medycznych
Abstrakt
W artykule zaprezentowano biblioteki w szerokim kontekście społecznym i kulturotwórczym. Określono zadania i funkcje instytucji bibliotecznych, nieograniczające się wyłącznie do gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji. Zwrócono uwagę na mediacyjny charakter bibliotek, a także na ich rolę w pośredniczeniu w procesach komunikacji społecznej. Podkreślono, że instytucje biblioteczne mogą łączyć ofertę wielu innych ośrodków kultury, w wyniku czego pełnią nierzadko funkcje zbliżone do galerii sztuki, muzeów czy sal koncertowych. Przede wszystkim jednak zauważono, iż biblioteki to miejsca spotkań lokalnej społeczności i przestrzenie, gdzie można odpocząć, produktywnie spędzając czas. Dlatego właśnie przywołano koncepcję trzeciego miejsca, którą realizować mogą również biblioteki działające przy ośrodkach medycznych i ośrodkach kształcenia kadr medycznych, zwłaszcza że – jak oceniają bibliotekarze – studenci kierunków medycznych znacznie więcej czasu spędzają w kampusie (a zatem i w bibliotekach, będących centrami uczenia się) niż w domu. Celem artykułu było zaprezentowanie rozwiązań stosowanych przez wybrane biblioteki medyczne na świecie. Na podstawie analizy literatury omówiono niektóre interesujące projekty.
Słowa kluczowe
biblioteki akademickie, biblioteki naukowe, biblioteki medyczne, trzecie miejsce
DOI:
https://doi.org/10.34738/mlf.0044Pobrania
Jak cytować
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Maja Wojciechowska, Monika Orzoł
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.